Als we dat precies wisten

Hoe werkt Google ?


Google is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Iedereen met een website weet hoe belangrijk het is dat deze door Google wordt gevonden. Als je een beetje begrijpt wat Google belangrijk vindt en hoe deze zoekmachine werkt, kun je daar best je voordeel mee doen.

Let wel : Niemand kent het exacte recept van Google, dat is een groot geheim. Toch zijn er een aantal dingen waarvan we weten dat het wordt gewaardeerd door Google. Zelf deelt Google dit soort wetenswaardigheden ook.

Let’s go, hoe werkt Google dan.

Google is een zoekmachine die via een gegeven zoekopdracht resultaten weergeeft van pagina’s die aan deze zoekopdracht voldoen. Hoe komt Google aan die informatie?

Crawlen – de spinnen(spiders) van Google.

Google moet de websites lezen en weten waar ze over gaan, dat noemen we crawlen. Dat zijn spiders die het hele internet afgaan en websites “lezen”. De spider vindt de website, leest waar deze over gaat en besluit deze website mee te nemen in de database, hier wordt alles opgeslagen. Het opslaan van deze gegevens op de juiste manier door de “spiders” noemen we indexeren.

Zie het als een heel groot boek, een encyclopedie, waarin alles gerangschikt wordt. Zodra je op zoek bent naar een bepaald onderwerp kun je dit vinden in dit hele grote boek. Zo werkt Google ook, alleen dan gaat dit online. Google verwijst naar de desbetreffende pagina als deze via een zoekopdracht wordt opgeroepen.

Het grote geheim van Google, het Algoritme.

Algoritme – het brein van Google

Er wordt door het algoritme, het “brein van Google” een lijst samengesteld van pagina’s die in de ogen van Google het meest relevant zijn voor de ingegeven zoekopdracht. Het “brein van Google” haalt deze pagina’s uit haar database, het “grote boek”. Deze pagina’s worden dan getoond in de zoekresultaten.

De pagina die na de advertenties als eerste wordt weergegeven, wordt door Google als meest relevant gezien. Deze pagina straalt autoriteit uit op zijn of haar vakgebied. Dit zijn niet de advertenties, maar de pagina die door een organisch zoekopdracht wordt weergegeven. De pagina die volledig voldoet aan de zoekopdracht.

Algoritme

Weergegeven worden in de zoekresultaten

De zoekresultaten – en haar factoren

Waarop wordt dit dan op beoordeeld, want dat wil natuurlijk iedereen weten. Het algoritme houdt voor zover we echt weten rekening met een aantal relevante factoren. Het is een schatting, maar er schijnen wel meer dan 250 factoren te zijn waar op wordt beoordeeld. De belangrijksten zijn voor zover de meeste marketeers weten

Content
: Unieke en relevante teksten op de website en niet te zware foto’s, want dan wordt je website er traag van. Zie hieronder.

Snelheid: Trage websites die langzaam laden worden door de spider overgeslagen. Hij moet nog zoveel websites crawlen, dit duurt hem te lang, op naar de volgende…..

Techniek: Je website dient gewoon goed in elkaar te zitten zodat de spider je website snel en duidelijk kan lezen. Geschikt voor mobiele telefoons is bijvoorbeeld ook erg belangrijk. Plus een “site-mapje” vindt hij ook wel fijn.

Veiligheid: Websites die goed in elkaar zitten, die ge update zijn, geen overbodige plug-ins hebben, op een https verbinding draaien, zijn websites die zeker worden beloond.

Links: Zoekmachines volgen links van webpagina naar webpagina en van website naar website. Als er veel links naar jouw website linken vindt Google jou een “interessante” website, want ander websites vinden je ook interessant. Alleen als er andere links naar je website verwijzen weet Google dat je bestaat.

Tip: Via de Search Console van Google, Google Business, Facebook, LinkedIn en Twitter heb je als snel een aantal links die naar je (nieuwe) website verwijzen.

Vragen ?

Heb je aan de hand hiervan nog vragen, wil je eens sparren of kijken wat wij voor jouw en je website kunnen betekenen, neem gerust contact met ons op. Je kunt ook direct bellen.