Het melden waard 22 november 2022

Hoe werkt Google?


Google is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Iedereen met een website weet daarnaast hoe belangrijk het is als je website gevonden wordt. Als je een klein beetje begrijpt hoe deze zoekmachine werkt, kun je daar als website eigenaar best je voordeel mee doen.
Let wel : Niemand kent het exacte recept van Google, dat is een groot geheim, maar er zijn toch een aantal dingen waarvan we weten dat het gewaardeerd wordt door Google.We proberen hieronder zo simpel mogelijk uit te leggen hoe Google werkt.

Wat doet Google?

Google is een zoekmachine die via een gegeven zoekopdracht resultaten weergeeft van pagina’s die aan deze zoekopdracht voldoen. Om websites te kunnen “lezen” en weten waar deze pagina over gaat, worden door Google “spiders” ingezet. Deze “spiders” speuren het gehele internet af, dat wordt crawlen genoemd. De spider vindt de website, leest waar deze over gaat en besluit deze website mee te nemen in de database waar alles wordt opgeslagen. Het opslaan van deze gegevens op de juiste manier noemen we indexeren. 

Google als encyclopedie

Beschouw de zoekmachine als een heel groot boek, een encyclopedie zoals vroeger, waar alles in gerangschikt wordt. Zodra je op zoek bent naar een bepaald onderwerp, kun je dit vinden in dit hele grote boek. Zo werkt het online ook. De encyclopedie is vervangen door de database van Google, waarna de pagina wordt weergegeven in de zoekresultaten als deze via een zoekopdracht wordt opgeroepen. 

Hoe wordt bepaald welke pagina er wordt weergegeven?

Dat wordt bepaald door het algoritme, het grote geheim en het brein van Google. Het brein, stelt een lijst samen van pagina’s die in zijn ogen het meest relevant zijn voor de ingegeven zoekopdracht. Het brein haalt deze pagina’s uit het grote boek (encyclopedie) en deze worden getoond in de zoekresultaten. 

De pagina die na de advertenties als eerste wordt weergegeven, wordt door Google als meest relevant gezien en die pagina straalt dus autoriteit uit op zijn of haar vakgebied.

Let wel! Dit zijn niet de advertenties, maar de pagina die door een zoekopdracht wordt weergegeven.

De zoekresultaten .

Waarop wordt dit dan beoordeeld, want dat wil natuurlijk iedereen weten. Het algoritme houdt voor zover we echt weten rekening met een aantal relevante  factoren. Het is een schatting, maar er zijn wel meer dan 250 factoren!!!! Een aantal factoren benoemen we hieronder.


Content: Unieke en relevante teksten op de website worden door zoekmachines erg gewaardeerd.

Techniek: Je website dient gewoon goed in elkaar te zitten, zodat de spiders je website snel en duidelijk kunnen lezen. 

Snelheid: Trage websites die langzaam laden worden door de spider overgeslagen.Hij moet nog zoveel websites crawlen, dit duurt hem te lang. Op naar de volgende. 

Links: Zoekmachines volgen links van webpagina naar webpagina’s van website naar website. Als er veel links naar jouw website linken, wordt jouw website een “interessante” website. Andere websites vinden je namelijk ook interessant. Alleen als er andere links naar je website verwijzen weten zoekmachines dat je bestaat. Google Business, LinkedIn en Facebook zijn mooie tools om dit zelf te realiseren.

Waar moet je nog meer op letten.

Veiligheid: Google vindt het belangrijk dat je website veilig is en op een versleutelde verbinding draait Je website moet veilig zijn. Op een goede veilige server draaien en op een HTTPS verbinding. Schaf dus een SSL certificaat aan

Sitemap: Het woord viel net al Google Search Console. Via Search Console kun je zoekmachines een samenvatting geven waar je website over gaat. Dit noemen we een sitemap. Vindt de spider ook fijn, scheelt hem weer lezen 😉.

Tenslotte, je website dient responsive te zijn, geschikt voor smartphones. Mobiel vriendelijke websites worden beloond. Nu je een beetje weet hoe het werkt, kun je zien dat de kwaliteit en de inhoud van je website best belangrijk is om op te vallen bij zoekmachines als Google. 

Je kunt dus veel zelf, heb je geen tijd of zin, dan kun je hieronder ons direct inschakelen.

Eenmalig €495,-

Een goede start

Geef je bedrijf een goede start in Google. Kom sneller onder de aandacht van Google en je klanten.

Vanaf €250,- per maand

Boost in Google

Meer gerichte bezoekers en potentiële klanten naar je website. Kom hoger in de zoekresultaten van Google. 

Eenmalig €200,-

Google My Business

Het optimaliseren van je Google Business.Tools die Google biedt om nog beter gevonden te worden.

Chat openen
Hallo,
Waar kan ik je mee helpen?